In onze huidige samenleving gaan in de meeste gezinnen beide ouders werken. Kinderen komen dus vaker dan vroeger in de handen van kinderverzorgsters of onthaalouders terecht alvorens ze naar school gaan.

An Christiaens, waarnemend burgemeester

Van zodra  jonge moeders terug aan het werk gaan brengen de meeste kinderen  een groot deel van dagen door in één van de vele opvanginitiatieven van onze stad. De werkende ouder geeft het toezicht op zijn/haar kind(eren) uit handen in de hoop dat zij er zich goed en veilig voelen. Of een kind naar een groepsopvang of opvang in een familiale sfeer gaat beslist iedere ouder uiteraard voor zichzelf.

Jos Schouterden, schepen van Kinderopvang

In Tongeren hebben we een 4 -tal kinderopvanginitiatieven. Zowel voor voor- als  naschoolse opvang. Elk initiatief heeft zijn eigen specifieke werking .  Dagelijks zorgen zij ervoor dat ouders hun kinderen met een gerust hart kunnen achterlaten. Via het systeem van ‘flexibele opvang’ is er al opvang mogelijk vanaf 5u30 en dit tot zelfs 23u00. Ook op zaterdag kunnen ouders bij specifieke initiatieven terecht voor de opvang van hun kind. Via het Lokaal Overleg kinderopvang is er een goede samenwerking tussen de verschillende initiatieven. Afspraken en regels zijn op elkaar afgestemd. Om hen te bedanken schenkt de stad Tongeren elk opvanginitiatief en elke onthaalouder een fruitmand boordevol vitamientjes.

Kinderopvang in cijfers:

-          4 kinderopvanginitiatieven