Boeken stimuleren je fantasie. Je duikt weg in een wereld die alleen voor jou bestemd is. Woorden roepen beelden op en zinnen creëren verhalen waarbij je als lezer zo heerlijk kunt wegdromen.
Door te lezen leer je een andere wereld kennen. Lezen verrijkt je woordenschat. Een goed boek prikkelt; kan je soms urenlang in de ban houden. Allemaal positieve redenen om een echte leescultuur te bevorderen.

Nochtans gaat het niet zo goed met de leesvaardigheid van onze schooljeugd. Leerlingen basisonderwijs scoren slechter op lezen en luisteren dan 5 J. geleden  Scholieren hebben het moeilijker dan vroeger om de inhoud van een voorgelezen tekst samen te vatten.

Jos Schouterden, Schepen van Sociale Zaken

Alhoewel de toestand niet dramatisch is, moeten we toch echt werk maken van taalondersteuning.
Lezen en taalverwerving gaan hand in hand. We moeten werken aan het verbreden van de leescultuur. Dit kan niet alleen op school, ook thuis kunnen we een tandje bijsteken. Leest papa of mama nog voor? Lezen we een (kinder)krant? Gaa      n we samen naar de bib.? Zijn er strips in huis?
Het is enorm belangrijk om kinderen van jongs af aan te leren omgaan met boeken en vooral leesplezier te ervaren. Dit kan al vanaf jonge leeftijd en hoe vroeger hoe beter. Als Vlamingen hebben we hier trouwens een traditie te verdedigen. Vlaanderen staat aan de internationale top op vlak van jeugdliteratuur. Er zijn prachtig geïllustreerde kleuterboeken. Er valt zoveel nog te ontdekken.
Dit project “Milan (?)” dat samen met het HvhK en de bib. opgezet wordt wil juist kleuters – misschien voor de eerste keer in hun leven – laten kennis maken met boeken. We moeten dit blijven doen en voor elke leeftijd een leeslijn uittekenen. Het cultiveren van leesgewoonten  brengt immers zoveel baat bij.
Door te lezen ontwikkel je jezelf, vergroot je culturele bagage en het is nog tof ook.
Jong geleerd, is oud gedaan. Eerst zaaien en dan oogsten. Milan is de eerste stap.
Leve het levenslang lezen.