Daarnet lichtte de Vlaamse regering de bijkomende steunmaatregelen toe die ze deze voormiddag nam in het kader van de coronacrisis: enkele opvallende maatregelen:

👉ECONOMIE EN WERK

1️⃣Uitbreiding hinderpremie: alle ondernemingen en winkels die moeten sluiten komen in aanmerking voor corona hinderpremie van 4000 euro. De aanvragen moeten worden ingediend binnen maand na aflopen van de sluiting. Alle info over de corona hinderpremie : https://www.vlaio.be/…/aanvraag-meer-informatie-over-de-cor…

2️⃣100 miljoen voor crisiswaarborgen: premie van 0,5% naar 0,25%.

👉FISCALITEIT

1️⃣ 4 maanden uitstel van betaling jaarlijkse verkeersbelasting voor (aanslagjaar 2020)

👉WELZIJN

1️⃣ Er wordt in de komende dagen een regeling uitgewerkt om te zorgen dat welzijnsvoorzieningen niet in financiële problemen komen.

2️⃣ Mensen die kinderen niet naar de kinderopvang brengen, zullen niet moeten betalen en  inkomsten van kinderopvang zullen gegarandeerd worden.

3️⃣Vaccinatie door Kind en Gezin wordt gestaakt tot 5 april.

👉 ENERGIE

1️⃣ De water-, gas- en elektriciteitsfactuur van huishoudens met gezinsleden die technisch werkloos worden ten gevolge van de COVID-19-maatregelen worden voor 1 maand gedragen door de Vlaamse overheid. Dit bedrag wordt berekend op basis van 1/12de van de vorige jaarfactuur van het gezin.

2️⃣  Als de crisis langer aanhoudt dan 1 maand, zal de Vlaamse regering een stelsel van uitstel van betaling uitwerken voor de gezinnen waarvan één of meerdere gezinsleden in het stelsel van technische werkloosheid terechtkomen.

3️⃣ Zolang de strikte COVID-19-maatregelen van kracht zijn, zullen er geen afsluitingen gebeuren van water, gas of elektriciteit.

👉KINDEROPVANG

💰 Wie werkt in de kinderopvang, als onthaalouder of in de buitenschoolse opvang moet niet wakker liggen van financiën. Jullie werk is heel belangrijk. De Vlaamse Regering zal jullie inkomen garanderen.

🏠 Ouders die hun kinderen thuis kunnen opvangen, vragen we dit te doen. Dezelfde regels als voor scholen zijn nu ook van kracht voor de voor- en buitenschoolse kinderopvang. De kinderopvang is nodig voor cruciale sectoren. Zieke kinderen blijven sowieso thuis.

➡️ Ouders die geen gebruik maken van kinderopvang moet die ook niet betalen. Respijtdagen worden voorlopig opgeschort tot en met 5 april. Indien langer nodig is, bekijken we dit op een later tijdstip opnieuw.

✅ Het sluiten van de opvang is niet nodig als de kindjes of het personeel niet ziek zijn. Het houdt zo goed als geen gevaar in voor besmetting of verspreiding.

⚠️ Werk je in de sector? Over de praktische uitwerking van bovenstaande maatregelen word je binnenkort gecontacteerd. We vragen hiervoor nog even geduld.

Meer info nodig?

ℹ️ Alle info vind je op de website van Kind & Gezin:  https://www.kindengezin.be/img/snelinfo-kinderopvang-respijtdagen-20200318.pdf

📧 Het agentschap Opgroeien en Kind en Gezin staan voor jullie klaar op corona@opgroeien.be

#coronacrisis #samensterk #tongerenhelpt

Samen komen we hier door!