De huidige Vlaamse regering heeft het voornemen uitgesproken om echt werk te maken van een lokaal preventief gezondheidsbeleid. Gezondheidspreventie is een regionale bevoegdheid en zoals wel vaker gebeurt, vraagt Vlaanderen aan de gemeenten om plaatselijke initiatieven te ontwikkelen.

Het stadsbestuur heeft al in 2014 het gezondheidscharter onderschreven en heeft daarmee te kennen gegeven dat Tongeren wil meewerken aan het idee om ook in onze stad rond gezondheid acties op touw te zetten.

Jos Schouterden, schepen van Welzijn

We kunnen dit niet alleen. We zijn dan ook op zoek naar partners die rond gezondheid heel wat bekwaamheid in huis hebben. Samen kunnen we dan de handen in mekaar slaan.
We zijn dan ook bijzonder blij omdat het W.G. Kruis Limburg en andere partners voorstelden om op 17/09/19 een namiddag infomoment te organiseren met als centraal thema “veilig thuis wonen”.
Dit komt bijzonder goed uit omdat de Vlaamse regering een aantal thema’s naar voor geschoven heeft die bij voorrang aandacht verdienen. Eén van deze thema’s is juist het voorkomen van ongevallen in de privésfeer en dit dan vooral in functie van  senioren en personen met een beperking.
Iedereen weet het: we worden met z’n allen alsmaar ouder. Dit is een goede zaak en zeker als we zo lang mogelijk kunnen genieten van een veilige en warme thuis. Want iedereen wenst zolang mogelijk in het vertrouwde thuismilieu te blijven wonen. We moeten deze wens respecteren en ondersteunen.
Dit kan op de eerste plaats door het aanbieden van kwaliteitszorg aan huis en alle kansen geven aan mantelzorgers. Ik hoef hier niet te benadrukken hoe belangrijk thuisondersteuning wel is. Als overheid kunnen we niet genoeg ons respect en waardering uitspreken voor de vele inspanningen die op dit vlak gebeuren.

Via diverse systemen van tegemoetkomingen ondersteunt de overheid het streven om zo lang mogelijk thuis te wonen. Je kan beroep doen op veel ondersteuning en ook financiële hulp. De reglementering is jammer genoeg niet altijd eenvoudig of transparant. De welzijnssector is versplinterd en regels zijn te ingewikkeld. Gelukkig kunnen we beroep doen op tal van ondersteunende welzijnsdiensten die ons in dit doolhof wegwijs maken.

Deze namiddag stonden we stil bij hetgeen aangeboden wordt op vlak van hulpmiddelen, woonaanpassingen, noodsystemen.

Wat zijn de administratieve gevolgen van zorgwonen en kan ik een premie krijgen als ik mijn woning aanpas aan mijn gezondheid.

Dit zijn allemaal interessante vragen en ik ben er dan ook van overtuigd dat we deze namiddag heel wat informatie kunnen opdoen. Ik wil nogmaals onze partners van vandaag nml. W.G Kruis Limburg, Christ. Mutualiteit danken voor hun medewerking.
Ik wil ook benadrukken dat Stad Tongeren openstaat voor samenwerking rond gezondheidsinitiatieven. Organisaties met bijzondere expertise kunnen altijd contact opnemen. Alleen door samenwerking kunnen we resultaten boeken.